
A katolikus védekezés egy (több) példát hoz fel, hogy megértesse, miért is az ember a felelős. A magyar állam engedélyezi a gépjárművek használatát, noha az sok ember halálát okozza. Az állam minden tőle telhetőt megtesz az áldozatok számának mérséklésére, ez is kevés, mert az ember megszegi a KRESZt. Gonosz-e vajon az állam?
A válasz egyszerű: nem. Csakhogy a példa rossz. Akkor lenne jó, ha a KRESZ által nem javult volna semmit a helyzet, sőt. Ugyanis az ember a szabad akarat nélkül (ld. abortált magzat) az örök üdvösségbe jut, amihez képest bármilyen földi lét végtelenül értéktelen. Tehát a szabad akarat még a földi élet örömeit beszámítva sem okoz boldogságot a szabad akarat nélküli magzati léthez képest.
A jó példa egy olyan diktátori döntés, amelynek egyetlen haszonélvezője sincs a diktátoron kívül. Vajon e diktátor gonosz?
Következtetés: Isten gonosz, vagy a fenti dogma téves (korrigálja pl. az eleve elrendelés tana, amely értelmében az ilyen magzatot az elrendelés szerint ítéli meg).
Ui.: XVI. Benedek tehát helyes döntést hozott a pokol tornácának eltörlésével, hiszen csak a már meglevő dogmát gondolta tovább. Az ebből következő dogmatikus probléma (eleve elrendelés igazsága) már eddig is megvolt, csupán egy újabb érv szól mellette. Hogy erre mikor jön rá a Vatikán, az még kérdéses.