HTML

Gondolatok a könnytárból

Történelem blog.

Locations of visitors to this page


My blog is worth $18,629.82
How much is your blog worth?

Friss topikok

  • zimike11: "....Nem vitás, a kis példa rendkívül élesen világít rá hétköznapi nyelvü... (2019.11.29. 22:32) Álljunk meg egy szóra: b*szni
  • ildi4: Az alsó kép nagyon szép! Van egy pont ilyenem. Lehet neki valami értéke? (2018.02.04. 12:16) Buda szabadulása
  • Imrebá: Tiszteletem. Meg tudna valaki mondani nekem, melyik Edward leptetet fak... (2017.09.18. 06:10) Hitvalló Edward
  • Szilárd Hanvay: Nagyon szép ember volt. (2017.05.01. 18:12) Akiért a rózsafüzér szól
  • csaba carmarthen: az alabbi szituacio viszont kereszteny.mandiner.hu/cikk/20150928_tagja_v... (2016.02.10. 01:36) Csalatkozhatatlanság

Címkék

16. sz. (48) 17. sz. (24) 18. sz. (41) 19. sz. (99) 20. sz. (172) afrika (5) angeles (2) anglia (42) casi (3) dilemma (38) életképek (2) életmód (2) eszmetan (19) fidesz kdnp (23) film (24) forma1 (34) franciaország (39) gasztroterror (8) hispánia (21) honismeret (55) humor (2) igazság (68) így látom én (3) itália (20) könyv (18) közel kelet (35) középkor (84) k európa (34) latin amerika (7) magyarország (178) mdf (11) média (33) mediterráneum (25) mszmp (9) mszp (13) művészet (54) nagynap (33) németország (43) nyelv (7) ny európa (24) ókor (21) politika (129) rally (2) sport (97) szdsz (14) szeged (36) szu (24) távol kelet (27) természet (2) történelem (612) tudomány (88) usa (55) vallás (78) világháborúk (54)

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Erkölcsromboló KRESZ

2007.05.31. 19:34 :: Hellscream

A KRESZ tipikus példája annak, hogy a lakosság nem hajlandó betartani a rossz(nak vélt) szabályokat, ha azt könnyen megszeghetik. A városi közlekedés a bűnözés melegágya. Emiatt már a legkisebbek is megtanulják, hogy a szabályt csak akkor kell betartani, ha úgy gondoljuk hasznunkra van.
Ez persze nem azt jelenti, hogy minden városlakó bűnöző, csupán azt, hogy jobban elősegíti a kialakulását. Ám ennek is van egy felsőbb oka. Ti. miért jellemzőbb nyugaton a szabálykövető sofőr. A kommunista félévszázad tehet erről is (nem kell a török időkig visszamenni). Akkor tanulta meg a lakosság, hogy a szabályok csupán a vezetés agyszüleményei, nem a mi érdekünkben vannak. Ráadásul Kádár arra nevelt, hogy ha már ilyen a vezetés, legalább elnézi a kisebb kihágásokat (kis fusi, kis lopás, kis csalás, kis ellenzékiség). A közlekedési szabályok áthágása ilyen légkörben magától értetődő.

6 komment · 1 trackback

Címkék: honismeret

A bejegyzés trackback címe:

https://hell.blog.hu/api/trackback/id/tr5389605

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Blogocska 2007.10.12. 07:47:19

Tahó autósokVan ugye a KRESZ. Ebben szépen le van írva, hogy mit szabad, és mit nem azoknak akik részt vesznek a közlekedésben. Csakhogy a legtöbb autós (tisztelet a kivételnek) talán még hírből se hallott ilyenekről. Úgymint, hogy ha a járdán par...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

JonasR · http://hadesz.blog.hu 2007.05.31. 21:42:05

Szerintem az ok okozati viszony fordított. Nem azért lett így, mert megtürték, hanem azért tűrték meg, mert igy lett. Ilyenné vált.

Ha mindenáron okokat akarunk keresni akkor ha kicsit mélyebben is, de a folyamatos (és ebben viszont igazat kell adjak) felülről szervezés volt az, ami életre hívta ezt a mentalitást (ami mellesleg más dologban viszont elég hasznos, mondjuk úgy hogy a kognitív sémák elsajátítását a kiskapukeresés nagyban segíti). A nem organikus fejlődés minden esetben ezt eredményezi, legyen szó vállalatról, botanikuskertről vagy nemzetről. És ez viszont nagyjából onnan indult, hogy egy okos kitalálta a vármegyerendszert - jellemzően azóta sem vagyunk képesek elszakadni tőle.

Hellscream 2007.06.01. 10:12:42

Márpedig az ok-okozati viszony pont úgy van: azért hágták át a szabályt, mert lehetett, mert megengedték, megengedik...
Azért Kádárt ugye nem akarod felmenteni a vármegyerendszer kárára, amely korában nagyon is hasznos volt, csak az ország nem fogta fel még mindig, hogy már nem az?

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2007.06.02. 14:07:41

Szerintem ez nem egy logikai okfejtés, amelyben van premissza és konklúzió: a kölcsönhatás kétoldalú, és egymást erősíti.

Számomra ennek a legtisztább példája a gyorshatjtás. Ma már egyes korcsoportokban a vezető halálnem a közúti baleset. A gyorshajtás szinte társadalmi norma - aki 90-nel megy az országúton, azt néha csak leszorítják, egyes esetekben hazáig üldözik bosszúból. A gyorshajtás tilos, de a rendőrségnek semmilyen válasza nincsen rá. Éppen most találtak egy jogi kiskaput 300 ezer fényképpel, radarral bizonyított gyorshajtó elengedésére.

A társadalmi normák összeomlásának, és a magyar jogrendszer tehetetlenségének szerintem a KRESZ a legláthatóbb jele, mert mindannyian, mindennap találkozunk a KRESZ szabályaival és megsértésével. Éppen ezért gondolom, hogy a KRESZ reformja és egyidejű kikényszerítése nagyon jó hatással lenne a magyar társadalomra.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.06.03. 14:07:57

Hellscream: Amíg senki nem szabálytalankodik, senki nem tudhatja, elengedik-e a szabálytalankodót. Amíg senki nem teszi meg ezt egy területen, nem tudja ott elengedi-e majd a rendőr. Ahhoz, hogy tudd, hogy elengednek viszonylag nagyobb számú általad ismert minta szükséges, ehhez pedig nagyszámú a múltban történt szabálytalanság kell.

Ezen felül a legtöbb autós érzés alapján vezet, illetve alkalmazkodik a közösséghez. Az "átkosban" jóval kevesebbet tudtak az autók a szabályokhoz képest, és bizony jobban érezted a sebességet, a veszélyt, kevesebb volt az autó is, és jóval kevesebb a veszélyes szabálytalanság.

Sokkal jellemzőbb, hogy a hirtelen koszerűsődő járműpart, a hirtelen szabadság félreértelmezése, a sokkal több autó és sok lezárás miatti közlekedési káosz, a sokszor (külföldiektől) látott negatív példa, stb. hatása, és ezek egymást gyorsítják.

Mivel nem lehet mindenkit lecsukni és általános a probléma, ezért lazább a rendőr is...

Hellscream 2007.06.03. 20:44:15

TheElf: Szerintem is érzés alapján vezet az autós, nálunk az az alapérzést, hoyg a szabályokat nem kell betartani, betartani csak a rendszernek kell...
Ennek semmi köze az autószám hirtelen növekedéséhez, mert nem azért történnek a balesetek, mert sokan vannak az utakon (akkor dugó van), továbbá már a 70-80-as években is ilyen volt a közlekedés.
Egyébként nem a rendőr laza, hanem a felettes hatalom, amely kerüli a konfliktust a lakossággal.
süti beállítások módosítása