Újabb botrány borzolja a forma1 rajongóinak kedélyét. Bebizonyosodott, hogy a McLaren vezető tervezője ipari kémkedést követett el.
Ez a tett azért súlyosabb bűn, mint egy műszaki szabálysértés, mert azt a következő versenyre korrigálják, ám a kémkedés jóvátehetetlen károkat ill. elvehetetlen előnyt biztosít, amelynek csupán mértéke (amely mindig nagyobb 0-nál) kérdéses. Tehát legrosszabb esetben is a kémkedő fél megtudja, hogy mit nem érdemes fejleszteni ill. az ellenfél adott fejlesztése hasznos-e, érdemes-e efelé elindulni. A helyzetet bonyolíthatja, hogy a hasznosítás időigényes, tehát lehet, hogy valóban jelenleg még nem vették hasznát, csupán az elkövetkező futamokon. Emiatt nem lehet(ne) elbagatelizálni ezt a bűntettet és nem lehet(ne) szimpla pénzbüntetéssel megoldani, hiszen ennél enyhébb esetben is az érintett futameredmények törlése a bevett büntetés.
Ennek ellenére a McLaren semmilyen büntetéssel nem számol mondván kivizsgálták, hogy semmilyen hasznuk nem származott ebből. Az érvelés több szempontból is mulatságos. Egyrészt ugyebár egy belső vizsgálat az objektivitás csúcsa, komoly bizonyíték... Másrészt a vizsgálat során alaposan megnézték a titkos Ferrari-iratokat (amelyek nem csupán a kocsiról, hanem a csapat teljes felépítésről is szólnak!), és megállapították, hogy a McLaren újításaihoz nincs közük. Mégha ez igaz is, akkor is büncselekmény magának az iratoknak a megnézése. Ha pedig enélkül folyt a vizsgálat, akkor az nem több kamuzásnál.
Mindezt tetézte Bernie Ecclestone nyilatkozata, miszerint ha esetleg elítélnék a McLarent, a pilótáktól akkor sem vonhatnak le pontot, hiszen ők csak beültek a kocsikba, a forma1-ben ez így szokás. Úgy tűnik, Bernie már igen szenilis (vagy esetleg britként egy brit csapat brit pilótáját szeretné győztesnek látni), mert tucatjával lehetne sorolni azon eseteket, amikor egy pilótát kizártak (vagy a FIA ki akarta zárni) a kocsi hibája miatt (a fenéklemez vastagsága több esetben is emlékezetes ügy volt).
A FIA egyenlőre csendben van, minden ugyanolyan, mint a múltkori mclarenes ügy, amikor beismerte a tiltott csapatutasítás tényét a csapat, ám semmilyen büntetést nem kaptak. Úgy tűnik az idei évad hiába izgalmasabb, mint az utóbbi években bármikor, más miatt lesz igazán emlékezetes. Mondjuk arról, hogy a FIA nem zárta ki a McLarent, pedig kötelessége lett volna, de a pénz beszélt...
Ez a tett azért súlyosabb bűn, mint egy műszaki szabálysértés, mert azt a következő versenyre korrigálják, ám a kémkedés jóvátehetetlen károkat ill. elvehetetlen előnyt biztosít, amelynek csupán mértéke (amely mindig nagyobb 0-nál) kérdéses. Tehát legrosszabb esetben is a kémkedő fél megtudja, hogy mit nem érdemes fejleszteni ill. az ellenfél adott fejlesztése hasznos-e, érdemes-e efelé elindulni. A helyzetet bonyolíthatja, hogy a hasznosítás időigényes, tehát lehet, hogy valóban jelenleg még nem vették hasznát, csupán az elkövetkező futamokon. Emiatt nem lehet(ne) elbagatelizálni ezt a bűntettet és nem lehet(ne) szimpla pénzbüntetéssel megoldani, hiszen ennél enyhébb esetben is az érintett futameredmények törlése a bevett büntetés.
Ennek ellenére a McLaren semmilyen büntetéssel nem számol mondván kivizsgálták, hogy semmilyen hasznuk nem származott ebből. Az érvelés több szempontból is mulatságos. Egyrészt ugyebár egy belső vizsgálat az objektivitás csúcsa, komoly bizonyíték... Másrészt a vizsgálat során alaposan megnézték a titkos Ferrari-iratokat (amelyek nem csupán a kocsiról, hanem a csapat teljes felépítésről is szólnak!), és megállapították, hogy a McLaren újításaihoz nincs közük. Mégha ez igaz is, akkor is büncselekmény magának az iratoknak a megnézése. Ha pedig enélkül folyt a vizsgálat, akkor az nem több kamuzásnál.
Mindezt tetézte Bernie Ecclestone nyilatkozata, miszerint ha esetleg elítélnék a McLarent, a pilótáktól akkor sem vonhatnak le pontot, hiszen ők csak beültek a kocsikba, a forma1-ben ez így szokás. Úgy tűnik, Bernie már igen szenilis (vagy esetleg britként egy brit csapat brit pilótáját szeretné győztesnek látni), mert tucatjával lehetne sorolni azon eseteket, amikor egy pilótát kizártak (vagy a FIA ki akarta zárni) a kocsi hibája miatt (a fenéklemez vastagsága több esetben is emlékezetes ügy volt).
A FIA egyenlőre csendben van, minden ugyanolyan, mint a múltkori mclarenes ügy, amikor beismerte a tiltott csapatutasítás tényét a csapat, ám semmilyen büntetést nem kaptak. Úgy tűnik az idei évad hiába izgalmasabb, mint az utóbbi években bármikor, más miatt lesz igazán emlékezetes. Mondjuk arról, hogy a FIA nem zárta ki a McLarent, pedig kötelessége lett volna, de a pénz beszélt...