Márai Sándor: A szerep c. elbeszélésben ír egy nagy színészről, aki megbukott. Mégpedig azért, mert aznap nem volt kedve mindent kiadni magából, mint korábban mindig. Tette a dolgát, de maga is tudta, hogy csak rutinból, nem adta azt, ami őt naggyá emelte. A közönség és a kritikusok is tudták ezt, de szép tapsot és kritikát kapott. Ő azonban az öltözőben érezte, hogy ez bukás. Egy nap gyenge volt, tudja jól, hiába próbálná másra kenni, ő volt gyenge. A színész a közönségért él, nem teheti meg, hogy magáért játszon, úgy ahogy aznap épp kedve van. Ha mégis így tesz, akkor nem színész többé, vége van.
A színész ezt felfogta, és éjjel, mikor már mindenki elment, felosont a színpadra, és előadta jelenetét úgy, ahogy azt aznap kellett volna. Csodálatosat játszott, mint mindig előtte. Magáért, a szakmáért.
Mindez a Szegedi Szabadtéri Játékok Macskákjáról jutott eszembe. A rutin és a színészet kapcsolatáról.
Igaztalan lenne azonban csak a színészekről szólni. Nálunk minden szakmára igaz ez. Hol vannak a választóikért élő képviselők, a betegükért élő orvosok, a diákokért élő tanárok, a vevőkért élő mesterek és eladók? Mindenütt önzés van, hiszen a fizetség így is ugyanannyi, sőt.
Sokan csodálkoznak a magyar foci helyzetén. Én inkább azon, hogy ez csak ott feltűnő.
A színész ezt felfogta, és éjjel, mikor már mindenki elment, felosont a színpadra, és előadta jelenetét úgy, ahogy azt aznap kellett volna. Csodálatosat játszott, mint mindig előtte. Magáért, a szakmáért.
Mindez a Szegedi Szabadtéri Játékok Macskákjáról jutott eszembe. A rutin és a színészet kapcsolatáról.
Igaztalan lenne azonban csak a színészekről szólni. Nálunk minden szakmára igaz ez. Hol vannak a választóikért élő képviselők, a betegükért élő orvosok, a diákokért élő tanárok, a vevőkért élő mesterek és eladók? Mindenütt önzés van, hiszen a fizetség így is ugyanannyi, sőt.
Sokan csodálkoznak a magyar foci helyzetén. Én inkább azon, hogy ez csak ott feltűnő.