
Annak eldöntése, hogy egy államforma demokrácia-e két megközelítése létezik. A procedurális és a tartalmi. Előbbi azt vizsgálja, hogy kik vesznek részt a döntéshozatalban, egyenlően teszik-e ezt, a többségi döntés lesz-e a végső döntés. Vagyis ha minden felnőtt egyenlően szavazhat és szavazatuk lesz az irányadó, akkor beszélünk demokráciáról. Mivel a gyakorlatban nem minden döntést előz meg népszavazás (vagyis képviseleti demokráciákról van szó), ezért kell egy 4. alapelv, hogy a kormányzat fogékony legyen a közvéleményre.
A másik, a tartalmi megközelítés ezzel szemben csupán azt vizsgálja, hogy az állam be tartja-e a demokratikus elveket ill. jogokat.
Mindkét megközelítés problémás. Előbbi azért, mert a pusztán demokratikus és többségi döntés nincs tekintettel a kisebbség(ek)re, utóbbi pedig azért, mert kifejezetten szubjektív megítélés. Ezért a kettő szintézisére van szükség, vagyis olyan államot nevezünk demokráciának, ahol a döntésképes lakosság egyenlően szavaz, ezen szavazatok határozzák meg a kormányzat politikáját, amely betartja a demokratikus elveket és jogokat.