HTML

Gondolatok a könnytárból

Történelem blog.

Locations of visitors to this page


My blog is worth $18,629.82
How much is your blog worth?

Friss topikok

  • zimike11: "....Nem vitás, a kis példa rendkívül élesen világít rá hétköznapi nyelvü... (2019.11.29. 22:32) Álljunk meg egy szóra: b*szni
  • ildi4: Az alsó kép nagyon szép! Van egy pont ilyenem. Lehet neki valami értéke? (2018.02.04. 12:16) Buda szabadulása
  • Imrebá: Tiszteletem. Meg tudna valaki mondani nekem, melyik Edward leptetet fak... (2017.09.18. 06:10) Hitvalló Edward
  • Szilárd Hanvay: Nagyon szép ember volt. (2017.05.01. 18:12) Akiért a rózsafüzér szól
  • csaba carmarthen: az alabbi szituacio viszont kereszteny.mandiner.hu/cikk/20150928_tagja_v... (2016.02.10. 01:36) Csalatkozhatatlanság

Címkék

16. sz. (48) 17. sz. (24) 18. sz. (41) 19. sz. (99) 20. sz. (172) afrika (5) angeles (2) anglia (42) casi (3) dilemma (38) életképek (2) életmód (2) eszmetan (19) fidesz kdnp (23) film (24) forma1 (34) franciaország (39) gasztroterror (8) hispánia (21) honismeret (55) humor (2) igazság (68) így látom én (3) itália (20) könyv (18) közel kelet (35) középkor (84) k európa (34) latin amerika (7) magyarország (178) mdf (11) média (33) mediterráneum (25) mszmp (9) mszp (13) művészet (54) nagynap (33) németország (43) nyelv (7) ny európa (24) ókor (21) politika (129) rally (2) sport (97) szdsz (14) szeged (36) szu (24) távol kelet (27) természet (2) történelem (612) tudomány (88) usa (55) vallás (78) világháborúk (54)

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Gőzmozdony

2007.07.25. 08:00 :: Hellscream

193 éve (1814) mutatta be új találmányát George Stephenson.
Az angol Stephensont gyerekkora óta foglalkoztatta az anyagszállítás, hiszen bányászcsaládba született. A gőzgéppel való megismerkedése során kitalálta, hogy ezt jól lehetne hasznosítani. 1814-ben ezen a napon mutatta be a lokomotívot, amely a gőzmozdony elődje volt. Blüchernek nevezte el a híres porosz hadvezér után, aki egy évvel később győzött Waterloo mellett. A találmány képes volt peremes kerekeinek köszönhetően a síneken haladni, és 4 kilométeres sebességgel 30 tonna súlyt tudott elvontatni. Stephenson az elkövetkező években tovább tökéletesítette találmányát.
A környék bányatulajdonosai 1822-ben döntöttek úgy, hogy Darlington és Stockton között vasutat építenek a szén szállítására. Mivel a gőzmozdony akkoriban újdonságnak számított, emellett drága, megbízhatatlan és lassú volt, a tervekben lóvontatás szerepelt. Stephenson azonban meggyőzte a beruházókat gépe előnyeiről, legsúlyosabb érve az volt, hogy az ő gőzmozdonyai ötvenszer nagyobb teher szállítására képesek. A parlament által nehezen elfogadott törvény (a vitában olyan érvek is elhangzottak, hogy maga az ördög húzza a kocsikat, az eső kioltja majd a lokomotív tüzét, a szikrák felgyújtják a házakat, az utasok eszüket vesztik a tízmérföldes sebességtől) személyek szállítását is lehetővé tette a jelentéktelen szárnyvonalon, ahol a világ első vasúti hídja is megépült. A sínek nyomtávja 4 láb és 8,5 hüvelyk, azaz 1435 mm volt, ez máig a mai normál nyomtáv.
A vonal hivatalos megnyitására 1825. szeptember 27-n került sor. A balesetek elkerülése érdekében a vonalon először egy "Az egyén kára a közösség haszna" feliratú zászlót hordozó lovas haladt. A lokomotív 38 kocsiban 600 utast szállított helyenként óránként 24 km/h sebességgel, a teljes vontatási súly 70 tonna volt. A szárazföldi közlekedés történetében most először fordult elő, hogy a lónál gyorsabban utazott az ember. Az utasok többsége nyitott szénszállító kocsiban ült, de az előkelőségeket kísérleti jelleggel egy kezdetleges személyszállító vagonban helyezték el.

1 komment · 1 trackback

Címkék: tudomány

A bejegyzés trackback címe:

https://hell.blog.hu/api/trackback/id/tr97124591

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Blogocska 2007.09.06. 17:10:44

A vasút múltja, jelene, jövőjeAz 1836. évi XXV. törvénycikk alapján alkották meg az első vasúti törvényt, aminek alapján (magánkézben) létrejött a Magyar Középponti Vasút Társaság. Ez a társaság egy Pest-Pozsony, valamint egy Pest-Debrecen vonal építésére…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Brad 2007.11.01. 17:45:15

Üdv!

Szerintem meg kellene említeni
Richard Trevithick-et aki 1802-ben épített először vasúti mozdonyt.

Mivel nem volt annyira hatékony mint a Stephenson féle gőzmozdony valamint egyéb események hatására végülis a Stephenson féle vonat lett sikeresebb és elterjedtebb, valószínűleg ezért is emlékszik mindenki elsőként Stephenson-ra.
süti beállítások módosítása