HTML

Gondolatok a könnytárból

Történelem blog.

Locations of visitors to this page


My blog is worth $18,629.82
How much is your blog worth?

Friss topikok

  • zimike11: "....Nem vitás, a kis példa rendkívül élesen világít rá hétköznapi nyelvü... (2019.11.29. 22:32) Álljunk meg egy szóra: b*szni
  • ildi4: Az alsó kép nagyon szép! Van egy pont ilyenem. Lehet neki valami értéke? (2018.02.04. 12:16) Buda szabadulása
  • Imrebá: Tiszteletem. Meg tudna valaki mondani nekem, melyik Edward leptetet fak... (2017.09.18. 06:10) Hitvalló Edward
  • Szilárd Hanvay: Nagyon szép ember volt. (2017.05.01. 18:12) Akiért a rózsafüzér szól
  • csaba carmarthen: az alabbi szituacio viszont kereszteny.mandiner.hu/cikk/20150928_tagja_v... (2016.02.10. 01:36) Csalatkozhatatlanság

Címkék

16. sz. (48) 17. sz. (24) 18. sz. (41) 19. sz. (99) 20. sz. (172) afrika (5) angeles (2) anglia (42) casi (3) dilemma (38) életképek (2) életmód (2) eszmetan (19) fidesz kdnp (23) film (24) forma1 (34) franciaország (39) gasztroterror (8) hispánia (21) honismeret (55) humor (2) igazság (68) így látom én (3) itália (20) könyv (18) közel kelet (35) középkor (84) k európa (34) latin amerika (7) magyarország (178) mdf (11) média (33) mediterráneum (25) mszmp (9) mszp (13) művészet (54) nagynap (33) németország (43) nyelv (7) ny európa (24) ókor (21) politika (129) rally (2) sport (97) szdsz (14) szeged (36) szu (24) távol kelet (27) természet (2) történelem (612) tudomány (88) usa (55) vallás (78) világháborúk (54)

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Beteljesült amerikai álom

2007.12.04. 08:00 :: Hellscream

52 éve (1955) hunyt el Galamb József.
1881. februárjában egy makói szegény családban született Galamb József, a híres Ford T-modell egyik konstruktőre. Annak ellenére, hogy nem éltek jómódban, a család kitaníttatta a fiút. Galamb már gépészmérnöki diplomával rendelkezett, amikor 1903-ban úgy döntött, hogy kivándorol Amerikába. Szerszámkészítőként helyezkedett el, majd kevesebb mint két évvel később, az akkor még ismeretlen, mindössze 300 dolgozót foglalkoztató Ford Motor Company-nál vállalt mérnöki állást.
Henry Ford, az autógyár tulajdonosa 1907-ben egy olcsó autó megtervezésével bízta meg Galambot. A T-modell 1908 őszére készült el, és 850 dollárért árulták. A jármű igazi népautóvá vált: megbízható, strapabíró, könnyen vezethető és egyszerűen javítható volt.
A Ford-autókat kezdetben csak fekete színben lehetett vásárolni: állítólag azért, mert a fekete festék száradt a leggyorsabban. Mások viszont tudni vélték, hogy Henry Ford nagyon olcsón jutott hatalmas mennyiségű fekete festékhez, azért kenette feketére az autóit.
1913-tól, a szintén Galamb Józsefnek köszönhető futószalagos gyártásmód bevezetését követően, ugrásszerűen megnőtt a vállalat termelése. 1927-ig 15 millió Ford-modell gördült le a futószalagról. És még egy érdekesség: 2000-ben 100 ezer működőképes is volt közülük.
A T-Ford sikere gazdagságot és szakmai megbecsülést hozott Galamb Józsefnek. Befutott mérnökként, többször is járt Magyarországon, de a hazatérés gondolata sohasem merült fel benne. A munkája, a jövője és már a családja is Amerikához kötötte.
Az 1944-től komoly egészségügyi problémákkal küzdő, és ezért visszavonultan élő Galamb 1955. december 4-én 74 éves korában Detroitban hunyt el.

9 komment

Címkék: tudomány

A bejegyzés trackback címe:

https://hell.blog.hu/api/trackback/id/tr29251279

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Galamb Mária Sarolta 2008.09.05. 18:09:15

Galamb József,-Férjem Galamb László közeli hozzátartozója Tiszteletére,kit Férjem Nagyra becsült,...azaz midkettejük Tiszteletére emlékezvén 2008.09.idusán Galamb László özvegyétől

1881.február 3-án-Makón megszületik Galamb József.
Galamb 1901-ben önként bevonul a haditengerészethez,parancsnoka Horthy Miklós sorhajóhadnagy volt.
Érdeklődését felkeltette a születőben lévő autógyártás.
1905őszén egy Detroitban tett látogatása alkalmával úgy dönt,hogy az autógyártás fellegvárában marad.-Három lehetőség közül a Fordot választotta.
-Mit akar Maga mikor alig beszéli a nyelvet?-kérdezték Tőle.
"Nem gondoltam,hogy ebben a gyárban beszélő mérnökre van szükség."-hangzott Galamb meghökkentő,de a jelek szerint hatásos válasza!
Henry Ford hamar fefigyelt a tehetséges Magyar terveire.
Galambnak először új hajtóművet kellet teveznie.Fél évig dolgozott rajta,az ígéretesebbnek tűnőket le is modelezte.
1908októberében piacra került a T-modell.-Dőltek a gyárhoz a megrendelések!Új üzemet kellett építeni,ahol már teljesen új módszerekkel,magas szintű szervezettséggel folyt a munka.
Húsz évig gyártották Galamb keze álltal kikerült megbízható,és kedvező árú T-modelt.Összesen 15és félmilliót adtak el belőle,s 1997-ben egy Nemzetközi Szakzsűri az Évszázad Autójának választotta.

De Galamb nevéhez fűződik az első világháború idején konstruált Liberty repülőgépmotor is.

1915-ben kapott Amerikai állampolgárságot,1917-ben megnősült,két lánya született.
Soha nem felejtette el Magyarországot.
A világhírű mérnököt Horthy Miklós kormányzó is fogadta.
1921-ben Galamb ösztöndíjat alapított olyan szegénysorsu makói diákoknak,akik felsőbb iskolákban kívántak tehetségük révén tanulni.
Galamb József 1943 végén szívrohamot kapott.és orvosai tanácsára 1944áprilisában-a Ford Motor Company alkalmazásában eltöltött 39 év után-nyugállományba vonul.Még 11évet élt,74éves korában hunyt el,Detroitban nyugszik.
2001-bendíszpolgárrá avatták szülővárosában.

Galamb József azonn Feltalálók közé tartozott akik maradandót alkottak a világnak.

Nyugodjatok Békében:Galamb József és Galamb László a két zsenialitással megáldott teremtés.

Galamb Mária Sarolta.

Galamb Mária Sarolta 2008.09.08. 17:14:10


Meglepve olvastam Galamb Józsefről írt fennti kemmentárt hol szerinte nem emelték ki Galamb ki s milétét teljes valójában.
Ha emlékezetem nem csal,-márpedig mostanság nem csal,-úgy ezt a cikket ami a fentiekben leírt olvastam mégpedig egy idő számításunk előtti Kincses Kalendáriumba amit a falusi népnek hordott ki anno a Postás.
Igen a Postás,ugyanis akkor még volt.Most nuku!!
Tehát.Szerintem nagyon gyér információt adtak le Galambról amiben sok az igazság,de a kiemelendő nem az kellett volna legyen,hogy soha nem akart hazájában költözni.
Na és!-Különben is ki s honnét tudja,hogy mit vagy mit nemakart.
Örök rejtély mondom én.

Egy biztos olyan Ember volt aki "MARADANDÓT ALKOTOTT A VILÁGNAK"-mint sok Istenáldotta tehetséges Magyar ember aki vagy megmaradt kis hazánkban vagy elment.
Kempelen,Szilárd Leó,Szent-Györgyi Albert,-Kandó Kálmán,-Jedlik Ányos,-és sorolhatnám.
Ki,hogy hol s miként lett azzá ami ugyan kérem.
Egy a lényeg Magyar volt.S ez tagadhatatlan tény.
Még annyit fűznék mondandómhoz-túl azon,hogy Galamb József világ klasszis volt a maga profiljában mindenkor segítette a Makón tanulni vágyó diákokat iskolákat.
Ja és erről jut eszembe tuttták,hogy Galamb Józsefről Makón Iskolát neveztek el?
Megérdemelt kitüntetés volt,-lett volna számra ha ezt megérheti.
Mindenesetre tán Makón erről jobban tudnának nyilatkozni.
Persze ha még élnek.
Köszönöm,hogy meghalgatták mondandómat 2008.09.idusán.
Üdvözlettel:Galamb Mária Sarolta.

Magyar I. 2008.11.01. 11:55:12

Galamb József átlagtól eltérő zseniális nagytudású Ember volt.
Makón szakközép iskolát neveztek el Róla.Ember volt.Magyar.

Dr.Kiss Zoltán. 2008.11.22. 16:55:00

Halottam Galamb Józsefről aki valóban "maradandót"alkotott a világnak kétségtelen.
Ismertem egy-két közelebbi hozzátartozóját,- említeném Dr.Proff:Wendler Zénót aki szintén Amerikában élt és munkálkodott mint a filozófiák neves Professora.
Hatalmas tudásu Ember volt de mint filozófus nehéz természet,úgynevezett különc.
Bejárta az összes kontinenst,s szinte a világ valamennyi számottevő katedráin tartott elóadásokat.Természeténél fogva azonban tudomásom szerint eléggé elviselhetetlen volt.Élete utolsó 11 évét teljes magányban töltötte Amerikában visszavonultan, Oregon államokban.
Majd Magyarországra tért meg Unokaöccséhez egy kis faluban Somló környékére.Oda tért meg ahonnét elindult élete útjára.Ha jól tudom a Somlóhegy lábánál temették el szűk Családi körben kérésére.

igazság666 2009.05.17. 16:24:13

Azért egy kis ki igazítást itt én tennék Galamb László és Galamb József semmi féle rokoni kapcsolatban nem állt egymással.A Galamb név közkedvelt név volt és rengeteg egymástól független paraszti családot így hívtak.A Vendler családnak szintén semmi köze nem volt A Galamb József családi ágához de hát gondolom a doktor úr azt írta le amit hallott.Itt írnék egy pár olyan adatot amit elolvasva talán okosabb hozzá szólások születnek.]

Egy szegény parasztcsaládban született. Édesapja Galamb József földműves, édesanyja Putnoki Erzsébet háztartásbeli volt. Az öt gyermek – Sándor, József, János, Ferenc és Rozália – között a második legidősebb volt. Elemi iskoláit, és a gimnázium első négy osztályát szülővárosában végezte, amelynek költségeit az addigra befutott ügyvédként tevékenykedő bátyja fedezte, mert a családfenntartó édesapa korán meghalt. Szegeden, az Állami Fa- és Fémipari Szakiskolában (ma Déri Miksa Szakközépiskola) folytatta tanulmányait. Itt legkedvesebb tanárai közé tartozott Csonka Ferenc vegyészmérnök, akinek bátyja, Csonka János a magyar autó- és motorgyártás úttörője volt. Már itt felfigyeltek geometriai rajzaira, amik nagy kifejezőkézségről tanúskodtak. Ezután a Budapesti Állami Felsőipariskolának (ma Budapesti Műszaki Főiskola, Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar) lett hallgatója. Innen 1901. júniusban távozott végbizonyítvánnyal. Tanárai között számos kiemelkedő szakember volt, úgy mint Lencz Ödön, Dömötör Pál és Jalsoviczky Géza. Három itt töltött éve alatt a gépész szakosztályon 24 tantárgyat tanult, és a gépszerkezettani gyakorlatokon kivétel nélkül jeles osztályzatot kapott. A főiskola után egy évet töltött gyakorlaton, ennek befejezése után a kovács, kútfúró, harangöntő, lakatos, rézöntő, réz- és bronzműves szakmákból képesítést szerzett, és elsajátította a lokomobilok, gőzkazánok és stabilgépek kezelését. Az iskolák elvégzésekor végleg elhatározta, hogy autót akar konstruálni – ez már a szegedi évek óta érlelődött benne.]Legelső munkahelye a a diósgyőri Vasgyár volt, ahol rövid ideig dolgozott; műszaki rajzolóként tevékenykedett üzemmérnöki diplomával. Még 1901-ben bevonult a kötelező katonai szolgálatra Pólába a haditengerészethez. Itt – amellett hogy gépkezelői tanfolyamot végzett – megismerkedett Horthy Miklóssal, aki akkor a Kranlich torpedó-naszád parancsnoka volt. Horthy felfigyelt a tehetséges szakemberre. Galamb József egy év múlva leszerelhetett, szakaszvezetői rangban hagyta ott a katonaságot. Ezután dolgozott Hódmezővásárhelyen, Aradon és Békéscsabán, majd elnyerte a Magyar Automobil Rt. ösztöndíját, és Németországba utazhatott. Az ösztöndíj értéke 300 korona volt, amelyet tanulmányútra lehetett fordítani. Abban az esetben, ha a díjazott nem tér vissza a munkahelyére a tanulmányi idő letelte után, a pénzösszeget vissza kellett fizetni. 1903-ban kezdte meg külföldi útját, ellátogatott Drezdába, Hamburgba, Berlinbe és Brémába. Ez utóbbi helyen pénze elfogyott, ezért hajógyári munkásnak állt. Dolgozott Düsseldorfban egy kisebb üzemben, majd a Daimler és a Benz gyáraiban. Ezután érkezett el Frankfurt am Mainbe, ahol az Adler Automobil Company alkalmazottja lett, motor-összeszerelőként dolgozott.Galamb József elhatározta, hogy eljut az Amerikai Egyesült Államokba, minden vágya volt, hogy megtekintse az 1904-es autó-világkiállítást St. Louisban. Útközben útbaejtette Hollandia és Belgium gyárait. Hamburgból New Yorkból hajózott, az Amerikai Egyesült Államokba 1903. október 6-án érkezett meg. Mivel pénzszűkében volt, a világvárosban azonnal munkát keresett; dolgozott egy dobozgyárban, majd a Thomson Leather Decoratin Company-nál, az Albany State House falburkolatának díszítésén munkálkodott. Hamarosan Pittsburghbe utazott, ahol szerszámkészítőként dolgozott a Westinghouse Műveknél. Napi 9-10 órát dolgozott 25 cent órabérért. Keresetéből végül el tudott jutni a világkiállításra. Eredeti tervei szerint visszatért volna az Adler-gyárba, de meggondolta magát, és keletnek indult. Clevelandben a Stearn's Automobile Company alkalmazottja lett, karburátorokat készített. Ekkorra már elég jól elsajítátította az angol nyelvet, ezért géptervezői állást keresett. Elsőként a Harris Automotive Press Company foglalkoztatta. A cég rotációs munkagépeket gyártott, heti fizetése 20 dollár volt. 1905 nyarán meglátogatta egyik detroiti barátját. A város - az autógyártás korabeli központja - annyira megtetszett Galambnak, hogy itt is telepedett le. Detroitban találkozott Henry Forddal is. 20 dolláros állást keresett, de a Cadillac-gyár csak 18-at ígért neki. Hogy megbizonyosodjanak gépészmérnöki tudásáról, lehetőséget adtak neki próbatervezésre. A bemutatkozás előtt szerencsét próbált Ford gyárában, ahol azonnal megkapta az igényelt heti fizetést, és tíz nap múlva munkába is állhatott. A próbatervezésen egy speciális fúrót tervezett, amelyet egy hátsó fékdob gyártáshoz lehetett használni. A két óra alatt elvégzett munkát a Cadillac állásajánlattal díjazta volna, de Galamb közölte a gyárral, hogy már Fordhoz szerződött. Ebédjét fogyasztva lépett oda hozzá egyik barátja, akivel együtt hajózott Németországból az Egyesült Államokba. Az anekdota szerint ekkép invitálta a mérnököt: „Gyere Jóska hozzánk állásba!” Galamb erre az eseményre visszaemlékezve később azt mondta: „Így esett hogy három órán belül három helyre mehettem volna dolgozni”.A Ford Motor Companynál 1905. december 11-én kezdett dolgozni mint műszaki rajzoló. Ekkoriban a cég szinte semmit sem gyártott önállóan; az alkatrészeket a Dodge Brothers szállította. Áttervezte a Ford N-modell hűtőrendszerét, majd a gyár főkonstruktőre lett. A szintén magyar Farkas Jenővel és az amerikai Childe Wills-szel együtt ő alkotta meg a híres Ford T-modell alkatrészeinek tervét. Ez egy egyszerűen kezelhető, olcsón előállítható autó volt. A szerkezeti tervek elkészítése során jelentős műszaki újításokat alkalmazott. Az ő találmánya volt az elsőként a T-modellnél alkalmazott bolygóműves sebességváltó és a levehető hengerfejű motor. 1913-ban Galamb vezetésével áttértek a mozgó összeszerelő szalagon történő sorozatgyártásra. E forradalmi újításnak köszönhetően a T-modell a világ első népautója lett. 1915-től Farkas Jenővel elkészítette a Fordson-traktor, az első sorozatgyártású mezőgazdasági jármű terveit.

1921-ben ösztöndíjat alapított olyan makói, szegény sorsú diákoknak, akik felső ipari iskolában kívántak tanulni. Az első világháború alatt hadigépek szerkesztésével foglalkozott (tengeralattjáró-keresővel, harckocsikkal, repülőgépmotorokkal), de sebesültszállító autók tervét is neki köszönhetjük. Több alkalommal hazalátogatott Magyarországra, s előadásokat tartott a Magyar Mérnök és Építész Egyletben. A második világháború idején Ford ötletére hathengeres kiskocsit tervezett, amely 1942-ben készült el.Hát okulásul ennyit.

galamb. 2011.06.25. 00:17:04

@igazság666:

Nemtudom ilyen névvel, h igazság 666,... hogy tud valaki igazságról beszélni. Ehez a másoltahoz, legfeljebb pár mondatot tudott csak önállóan írni. Ami
a Galamb család rokoni kapcsolatát illeti, nyugodjon bele, hogy Galamb József és Galamb Lászó közeli rokonságban voltak, mint ahogy az utóbbi a Vendler családdal is. Állításom bizonyítani tudom.

Hát okulásul ennyit.

igazság666 2011.10.13. 20:10:54

Nos a 666-ot talán nem kell bemutatni,a köznép a sátánnal hozza összefüggésbe ami természetesen egyik részről baromság hisz a héber gyengébbek kedvéért Ószövetség.A 666-ot az üzlet és üzleti élet számának tartja,ebben a műben a sátán száma a 616.Másrészről ha Luciferrel keresünk összefüggést akkor szintén csak jót jelent,ugyan is Lucifer szó lux,lucis (fény) és fero (hozni) szavakból, jelentése így „fényhozó”.Kinek az volt a bűne,hogy elhozta az embereknek a tudást ergo a "fényt".Na most,hogy ez ügyben én is egy kis fényt gyújtottam,rátérnék Hetesi irományára.Először is nem is értem,hogy miért akar bizonyítani,hisz előtte egy sort sem írt a témához.Nos a rokoni szálak,bonyolult kérdés főleg szegény paraszti családok esetében.Mint fent említettem Galamb már a József egy nagyon szegény paraszti családból származott ami ugye tény.Na már most mivel a galamb név rendkívül gyakori a paraszt családoknál akár az is elképzelhető,hogy rokonságban állt a szintén fent említett Galamb Lászlóval.Nos Vendler név magyarossan egy v-vel, szintén nem nemesi név ezért ha esetleg valamilyen szál fűzné a Galamb családhoz akkor mea culpa.Vendler:Ingatlankereskedő, lásd Wendeläcker = saroktelek. Jos. Wendler, 1388,
Wendeler = Wanderer = vándor, megvetően = kószáló. Ernst Wynderle, 1353, Hannover polgára. BH. 35 Nos akkor igazából megállapítottuk a semmit,viszont én személy szerint örülök Galamb József sikerének főleg tudva azt,hogy honnan indult és hová ért.Egyedüli híres Galambként természetes,hogy szeretnének rokonai lenni vélten vagy valósan sokan.Ami persze nem hátrányos Galamb László személyére nézve hiszen attól,hogy nem volt híres és nem volt nemes,még lehetett egy nagyon jó ember.Az meg,hogy éppen kivel volt rokoni kapcsolatban szerintem teljesen mellékes.Galamb József meg maradjon egy jó példa azoknak akik nehéz és hánytatott körülmények közé születtek,igen is származástól függetlenül el lehet érni bármit.Okulásul ennyit.

igazság666 2011.10.13. 20:17:54

@Hetesi: Nos a 666-ot talán nem kell bemutatni,a köznép a sátánnal hozza összefüggésbe ami természetesen egyik részről baromság hisz a héber gyengébbek kedvéért Ószövetség.A 666-ot az üzlet és üzleti élet számának tartja,ebben a műben a sátán száma a 616.Másrészről ha Luciferrel keresünk összefüggést akkor szintén csak jót jelent,ugyan is Lucifer szó lux,lucis (fény) és fero (hozni) szavakból, jelentése így „fényhozó”.Kinek az volt a bűne,hogy elhozta az embereknek a tudást ergo a "fényt".Na most,hogy ez ügyben én is egy kis fényt gyújtottam,rátérnék Hetesi irományára.Először is nem is értem,hogy miért akar bizonyítani,hisz előtte egy sort sem írt a témához.Nos a rokoni szálak,bonyolult kérdés főleg szegény paraszti családok esetében.Mint fent említettem Galamb már a József egy nagyon szegény paraszti családból származott ami ugye tény.Na már most mivel a galamb név rendkívül gyakori a paraszt családoknál akár az is elképzelhető,hogy rokonságban állt a szintén fent említett Galamb Lászlóval.Nos Vendler név magyarossan egy v-vel, szintén nem nemesi név ezért ha esetleg valamilyen szál fűzné a Galamb családhoz akkor mea culpa.Vendler:Ingatlankereskedő, lásd Wendeläcker = saroktelek. Jos. Wendler, 1388,
Wendeler = Wanderer = vándor, megvetően = kószáló. Ernst Wynderle, 1353, Hannover polgára. BH. 35 Nos akkor igazából megállapítottuk a semmit,viszont én személy szerint örülök Galamb József sikerének főleg tudva azt,hogy honnan indult és hová ért.Egyedüli híres Galambként természetes,hogy szeretnének rokonai lenni vélten vagy valósan sokan.Ami persze nem hátrányos Galamb László személyére nézve hiszen attól,hogy nem volt híres és nem volt nemes,még lehetett egy nagyon jó ember.Az meg,hogy éppen kivel volt rokoni kapcsolatban szerintem teljesen mellékes.Galamb József meg maradjon egy jó példa azoknak akik nehéz és hánytatott körülmények közé születtek,igen is származástól függetlenül el lehet érni bármit.Okulásul ennyit.

igazság666 2012.04.15. 19:08:21

@Galamb Mária Sarolta:
Elkárhozott lelkek hangja
Pokol fekete hatalma
Űzze, hajtsa el az álmod
És ne lehess soha áldott!

Sötét lelked elenyésszen
Kénköves tűz elemésszen
Hiába is siránkoznál,
Meg te sose hallgattassál!

Véred örök szenvedésben
Égjen el a szenvedélyben
Tested darabokra tépve
Hulljon le a sötét mélybe!

Nincs kegyelem a kínoktól,
Ne szabadulj a kínzóktól,
Ne hallják meg panaszodat
Felejtsék el alakodat!

Hallhatatlan lelked haljon
Más belőled ne maradjon
Tested napon elrohadjon
Csontod rögtön elporladjon!

Rád senki ne emlékezzen,
Erőmmel ne ellenkezzen,
Léted mintha nem is volna,
Úgy tűnj most el a pokolba!

Elkárhozott lelkek hangja,
Pokol fekete hatalma,
Meg ne törjék ezt az átkot,
Hogy ne lehess soha áldott!
süti beállítások módosítása